جلسه هم اندیشی شرکت ها در مرکز رشد

جلسه هم اندیشی با موضوع راهکارهایی برای رونق گرفتن شرکت­ ها در بازارهای فعلی و آینده مورخ 28 دی ماه 1394 در سالن کنفرانس مرکز رشد تشکیل شد.

آقای موسوی ضمن تشکر از شرکت­هایی که در جلسه حضور یافتند توضیح مختصری در خصوص موضوع جلسه ارایه کردند. مدیر عامل شرکت کارا کویر ایساتیس اظهار داشت در بازار الان که رکود شده و شرکت­های نوپا نمی­ توانند به خوبی فعالیت کنند نیاز است تا هم افزایی بین شرکت­ها انجام شود، چالش ­ها و موانع این وضعیت شناسایی شوند و در مقابل راهکارهای شرکت­ ها شناسایی شود تا مشخص شود وارد چه بازارهایی بشوند. در حوزه مدیریت و اقتصاد جلسه ­ای با شرکت­های این حوزه داشتیم و پیشنهادهایی داده شده که در حال بررسی است تا با سیاست جدید وارد بازار شوند. بنابراین لازم است تا شرکت­های در حوزه معماری، جغرافیا و شهرسازی مشکلات و نظراتشان را ارایه کنند. هم چنین اینکه هر شرکتی مختار است که در این گروه شرکت کنند.قرار بر این شد که شرکت­ها کنسرسیومی تشکیل دهندتا پروژه­ها به صورت گروهی تشکیل و حوزه­های کاری مشخص شود و در این خصوص سایتی راه اندازی کنیم. ساختار و ماهیت کار هنوز مشخص نیست و در ادامه خواستار نظرات دیگر اعضای حاضر در جلسه شدند.

آقای صدیقی بیان داشت آیا شرکت­های حوزه مدیریت و اقتصاد با شرکت­های با حوزه کاری ما (پژوهش­های احتماعی، مدیریت و غیره) بازار مشترک دارند؟ به عنوان مثال پروژه­ای که بخش GISدارد می­تواند با ما بازار مشترک داشته باشد. به این معنا که این بخش به یکی از شرکت­های واقع در مرکز رشد فناوری­های نرم سپرده شود تا اینکه به شرکت­های خارج ازمرکز رشد یا شرکت­های باتجربه­تر اقبال داده شود. نکته دیگر این که هنوز نقشه را ه مشخص نشده که گستره فعالیت به چه صورت باشد و چقدر شرکت­ها با هم همکاری داشته باشند.

خانم مومنی اظهار داشت گستره فعالیت را زمینه فعالیت مشخص می­کند. باید پایه­ای در نظر گرفته شود زیرا نمی­توان همه کارها را با هم انجام داد.

آقای سهیلی­ پور در توضیح این که شرکت­ ها چگونه می­توانند هم افزایی داشته باشند بیان داشت کنسرسیومی در زمینه مدیریت و اقتصاد توسط شرکت­هایی با این حوزه کاری تشکیل می­شود تا پروژه ­ها را اخذ کنند و هر شرکتی با توجه به حیطه فعالیتش آن پروژه را انجام بدهد. در مرکز رشد دو حیطه فعالیت داریم یکی در زمینه مدیریت و اقتصاد و دیگری در زمینه هنر، معماری و شهرسازی. هم چنین این بحث مطرح است که کنسرسیوم تا چه حد می­تواند موفق باشد. مدیر مرکز رشد فناوری­های نرم بیان داشت کمیته فناوری­های نرم در نهاد ریاست جمهوری وجود دارد که سرفصل­های آن در زمینه هنر، معماری و شهرسازی است و بودجه نیز دارند در صورتی که هنوز اسم این کمیته به گوش کسی نخورده تا در این خصوص اقدامی صورت گیرد.

آقای ابهجی، مدیرعامل شرکت پرنیان و مدیر پروژه بخش مطالعات علوم انسانی، ضمن توضیح واژه کنسرسیوم بیان داشت که در شرکت­هایی که حوزه فعالیتشان یکی باشد کنسرسیوم معنایی ندارد. هم چنین اینکه کنسرسیوم دائمی نداریم به عنوان مثال پروژه پیشنهادی و مناقصه­ای است که آن مناقصه انجام فعالیتی است که چند زمینه فعالیت مختلف نیاز دارد. یک شرکت از هر کدام از این زمینه­ها تشکیل کنسرسیوم می­دهد. کنسرسیوم در حوزه مدیریت در اصل معنایی ندارد در غیر این صورت می­توان گفت که چند شرکت در حوزه مدیریت تیم تشکیل می­دهند. کنسرسیوم چندان موفقیت آمیز نیست البته شاید به علت ضعف خود شرکت­ها بوده و از قبل شرح خدماتی که هر کدام به عهده می­گیرند، مشخص نشده بوده است. علت دیگر ناموفق بودن کنسرسیوم را ارتباط پیچیده­ای که بین قسمت­های مختلف پروژه وجود دارد، می­داند به عنوان مثال در زمینه مدیریتی مراحل پیش نیاز یکدیگر هستند و لازم است که اگر دو گروه یک  قسمت از کار را انجام می­دهند ارتباط خوبی با هم داشته باشند و هر دو به کل پروژه مسلط باشند. از نظر آقای ابهجی در پروژه­های مشارکتی فعلی و با وضع موجود ، راندمان کار پایین است و در مقیاس زمانی و قیمتی صرف نمی­کند که کار مشارکتی انجام شود.

آقای فلاح به عنوان مدیرعامل شرکت شارستان، حوزه مدیریت، علوم انسانی و حتی علوم مهندسی از یکدیگر جدا نیستند و نباید این را دوسویه کرد زیرا هر کدام از این بخش­ها را می­تواند شرکت­های خود ما انجام بدهند. ابتدا باید با دید کلان نگاه کنیم و طی جلساتی متمادی پتانسیل­ های شرکت ها را شناسایی کنیم سپس لینک بزرگی تشکیل دهیم.

مدیرعامل شرکت پرنیان و مدیر پروژه بخش مطالعات علوم انسانی این سوال را مطرح کرد که با زمینه فعالیت مشترک چگونه می­توان همکاری و مشارکت داشت. معمولا شرکت­های پژوهشی مشکل را شناسایی و سپس راه حل ارایه می­کنند. بنابراین با تعیین وظایف و شرح آن در پروپوزال به هم تیمی خود در پیشبرد پروژه کمک می­کنیم. در نتیجه اگر در تدوین پروپوزال چند شرکت با هم توافق کرده باشند خیلی می­توانند به یکدیگر کمک بکنند.

خانم مومنی بیان داشت ابتدا باید زمینه فعالیت مشخص شود زیرا ممکن است حوزه فعالیت در زمینه خاص باشد یا در زمینه بین رشته­ای سپس ساختارآن را در بیاوریم و حساسیت­ ها مشخص شود البته مدیریت شرکت ­ها به نظر خیلی سخت است.

آقای موسوی بیان داشت اگر یک شرکت بخواهد در وضعیت الان وارد بازار  و به عنوان مثال حوزه پژوهش بشود شاید نتواند با شرکت­های فعال موجود رقابت کند. در صورتی که با متحد شدن چند شرکت و با تخصص و منابع انسانی بیشتر می­توانیم در بازار الان جایگاه سازی داشته باشیم. هدف از تشکیل جلسات، بیشتر ورود به بازار و در راستای آن برندسازی است.

 

در پایان جلسه مصوب شد در جلسه آتی شرکت­ها، زمینه فعالیت و پروژه ­هایی که تاکنون انجام داده ­اند را معرفی کنند، زیرا لازمه این کار مشارکتی است.